Monday 22 December 2014

Pengalaman buli pada aku

Aku sendiri pernah mengalami situasi kena buli d sekolah..pertama kali aku kena buli masa aku di darjah 2..masa tu aku masih sekolah di kudat..aku  kena buli dengan ditarik kerusi semasa mau duduk...habis 1 kelas ketawa...selain itu..pernah juga aku kena serangan seksual oleh budak lelaki yang duduk sebelah aku...naik rimas aku di pegang2 tangan..konon takut aku lari...last2 aku minta guru kelas buat rombakan tempat duduk..alhamdulillah...selamat aku..kalau x..mau stress aku sepanjang waktu pembelajaran..

Tapi..aku pernah juga buli kawan aku masa di sekolah agama...aku conteng kasut dia guna pensel...emm...sorilah kawan..kenapalah aku macam begitu dulu...nasib baik dia tidak kasih tau bapanya..dahlah bapanya polis...hehe

lepas tu...aku pindah sekolah di Pitas masa aku darjah 5...aku tidak tau lah jadi budak baru memang nasib macam tu...aku kena buli dengan tudung aku selalu kena tarik oleh samseng2 @ budak2 nakal sekolah...sampai menangis aku dorang buat macam tu...hari2 lagi 2..lagi stress daripada masa aku di kudat...bukan itu saja...makanan bekal aku selalu kena rampas oleh dorang...sedih juga lah sebab mama aku yang begitu sibuk kerja ada masa lagi buatkan aku bekal tapi budak lain suka2 rampas makanan aku..T..T

Mungkin pengalaman mengajar aku untuk lebih kuat...masa tu aku di darjah 6..dekat2 exam UPSR..trial mungkin...aku lupa..tapi masa tu macam exam..budak2 nakal nie dorang suka2 minum air aku...aku apa lagi...dahlah stres kita jawab exam...samseng2 sekolah nie pula kacau..aku terus buang botol air depan dorang..terus kecut perut dorang..dari situ dorang tidak berani lagi kacau aku..itulah pengalaman masa aku di sekolah rendah..

masa di sekolah menengah pula aku jadi keras hati...mungkin masa aku di tingkatan 1-3 aku sekolah agama di Papar..pergaulan lelaki perempuan terbatas..

Apabila pindah ke sekolah biasa..aku dicap sebagai budak sombong pula..hahaha..peduli apa aku..sampai lelaki satu kelas aku masa di tingkatan 5 baru dorang berani mau berkawan dengan aku...hehe..

kalau aku..xmau cari musuh...kalau sesiapa yang belum kenal aku memang kata aku ni budak sombong terutama kepada lelaki..sampaikan perkataan 'sombong' tu melarat masa aku sambung belajar di universiti..tapi bukan sombong perkataannya..ia diganti dengan 'kerek'...haha...mula2 tu aq xtau apa maksudny...agak pelik juga lah..sebab kalau diikut masa di U...aku sbenarnya friendly jglah..(mungkin) hehe..itulah yang aku kata tadi..kalau yang belum kenal aku mesti kata macam tu...tak kenal..maka x cinta...

Mcm nie laa..aku kalau boleh nak baik dengan semua orang...so...kalau sesiapa yang sendiri takut nak tegur aku tu...memang tak adillah mengata aku ni sombong...

Cuba kita saling tegur secara baik2...insha Allah persahabatan akan terjalin..

cuma...secara jujurnya...aku amat berhati2 dalam memilih kawan...bukan apa...zaman sekarang ramai yang jadi kawan makan kawan...boleh berkawan dengan sesiapa saja...tapi ada batas yang patut kita hormati dan fahami..


No comments:

Post a Comment

Day 9 (9th of November 2017) Fly back to BKI

Assalamualaikum w.b.t... Lepas check in luggage akak pun bergerak ke kastam, imigrasen, naik train dan ke pintu gate 125...jauh bebeno...