Tuesday 23 December 2014

Akhir tahun dan awal tahun

Banjir dan tanah runtuh

Hujun semakin lebat di akhir tahun dan awal tahun...sehingga menyebabkan beberapa negeri di semenanjung Malaysia seperti Kelantan, Terengganu dan Pahang...mungkin negeri yang lain bakal menyusul..

Selepas tu, Sabah dan Sarawak pula bakal menempuh banjir...tapi sekarang...Daerah Tenom mulai dilanda banjir....kalau empangan di Tenom dilepaskan...Daerah Beaufort pula yang dilanda banjir yang dasyat seperti tahun2 lepas..

Nasib baik masih cuti sekolah..tapi kalau di Sabah dan Sarawak mesti terkena banjir masa buka sekolah...apapun...kita mesti siap sedia dalam menempuh bencana alam ini..

walaupun aku xpernah atau terpaksa berpindah sementara di tempat perlindungan mangsa banjir...kita haruslah sentiasa:
  • menyediakan segala dokumen penting seperti surat beranak, sijil persekolahan, sijil kenderaan, sijil @ geran rumah dan sebagainya.
  • menaikkan barangan yang penting ke tempat tinggi..
  • menyediakan barangan keperluan dengan mencukupi seperti beras, minyak, makanan dalam tin dan segera, telur, gula, tepung, air mineral, ubat-ubatan, biskut,..dan sebagainya.
  • peka terhadap perkembangan isu banjir melalui television, radio, dan sumber2 yang boleh dipercayai..



No comments:

Post a Comment

Day 9 (9th of November 2017) Fly back to BKI

Assalamualaikum w.b.t... Lepas check in luggage akak pun bergerak ke kastam, imigrasen, naik train dan ke pintu gate 125...jauh bebeno...