Thursday 4 December 2014

My 1st Diary

As salam...

sebelum nie aku cerita tentang cara mengatasi masalah dalam beberapa topik yang sudah..

Jadi...aku rasa ni 1st entry aku nak kongsi pasal sejarah hidup aku...erm..mesti adakah yang sudi mendengar cerita aku ini?....takpela...apa yang penting...ini blog aku..so..apa yang aku rasa nak cerita...suka akulah kan?...jangan jak sampai kena cari pakcik polis disebabkan cerita yang x sepatutnya...

aku anak kedua dari 2 orang adik beradik...tinggal kat Pitas tapi asal sebenar dari Kudat...Insya Allah 1 tahun lagi kami sekeluarga pindah balik...aku sebenarnya tidak suka tempat aku tinggal sekarang...sebab dahlah takda air...bank pun tiada...stesen minyak pun enggak ada...aduh...nyebelin deh...

asal hujung minggu jak aku turun ke kota marudu untuk beli barangan dang keperluan dapur...Dari Pitas ke Kota Marudu memakan masa 50 minit kalau ikut cara aku bawa kereta laa...60 kilometer sejam...nak save minyak punya pasal...bawa kereta laju2 buat apa juga....bukan lari kedai 2...stay jak tunggu kedatangan aku untuk membeli barangan dia...kenapa aku sanggup turun setiap minggu?...walaupun sayang minyak kalau jalan minggu2...sebabnya aku bosan duk rumah hujung minggu nie...lebih2 lagi kereta aku memerlukan makanannya untuk sentiasa bergerak...

selang 2 minggu sekali aku balik Kudat dan stay 2 hari kat rumah sana...kat kudat best sebab ada air...bilik sendiri..boleh cuci2 mata di kedai2...boleh jalan2 kat Tanjung Simpang Mengayau...hehe...kalau kat Pitas...dahlah tidur kat ruang tamu sebab bilik aku berkongsi ngan parent...dah bujang nie...malas pula nak tidur dalam...panas lagi...kalau di luar...boleh control tv sampai pagi...haha...sampai bil elektrik melambung disebabkan akulah...apa boleh buat...

tapi sebenarnya aku bersyukur juga la tinggal kat Pitas nie...iyalah...kita sebenarnya dapat berjimat cermat kalau jarang jalan...walaupun tinggal di kampung, tapi stail macam budak bandar...masa aku kat u dulu dorang tak percaya aku tinggal kat kampung...korang cuba la Google Pitas kat sini...

Pitas town view.
Pekan Baru Pitas

Pitas ni daerah baru nak naik...tapi naiknya amatlah lembap...stesen minyak Petronas belum siap2...nasib baik ada yang jual guna subsidi yang tong minyaknya cepat habis.,..aku tidak pernah isi kat tempat tu..sebab aku dengar orang lain kata si penjual campur air kat minyak itu...haha...sekadar khabar angin...aku iyakan jer...

Hehe...sorilah warga Pitas....aku dah 14 tahun tinggal kat sini tapi boleh tolak 3 tahun aku belajar kat Papar dari tingkatan 1-3 dan 3 tahun aku study kat Labuan...tahun depan masuk 15 tahun...kadang2 sampai gaduh aku ngan parent sebab aku nak tinggal di kudat..tapi bila fikir balik...macam kesian juga kat dorang..dah la 2 jer anak...ada 14 ekor kucing...ayam berpuluh2 nak dijaga...ikan lagi nak disuap makan..haha...jadi tahan jer hati...setahun jer ya nak...

Mama aku hujung disember tahun depan (2015) nak pencen dah...kemudian bapa aku ikut dari belakang pada tahun April 2016...erm..T..T...aku hanyalah manusia biasa..sabar memanglah sabar...tapi...tapi....arg....belum masanya lagi aku nak luahkan masalah sebenarnya...

oklah...nanti lagi aku sambung ya...cari kekuatan dulu nak meluahkan semua isi hati yang aku pendam selama ini..ini kerana aku selalu rasa macam ada penyakit kemurungan...tak tenang hati bila sentiasa ingat masalah itu..sebab tak dapt diluah2...

Wassalam




No comments:

Post a Comment

Day 9 (9th of November 2017) Fly back to BKI

Assalamualaikum w.b.t... Lepas check in luggage akak pun bergerak ke kastam, imigrasen, naik train dan ke pintu gate 125...jauh bebeno...