Saturday 29 November 2014

AWAS!!! Perangkap Oleh Jenayah Siber..



Memang menyeramkan bila data peribadi kita digodam oleh pihak yang tidak bertanggungjawab. Ini memberikan pelbagai unsur fitnah ditaburkan ke media sosial untuk memburukkan nama seseorang..

Satu klik pada pautan yang diterima menerusi e-mel sahaja boleh menyebabkan seseorang menjadi mangsa sindiket penipuan siber untuk mencuri data peribadi kita. Ia adalah tektik penjenayah siber masa kini untuk mengodam tanpa disedari oleh mangsa.

Cara untuk mengesan bagaimana pengodaman berlaku apabila penghantaran e-mel tertera arahan 'klik di sini jika tidak dapat membaca mesej' yang mengandungi pautan khusus.

Apabila mangsa menekan pautan  tersebut, penggodam mendapat akses kepada maklumat senarai kenalan mangsa, termasuk alamat e-mel dan data peribadi mangsa. 

Jadi, berhati-hatilah selepas ini. Sebelum keluar dari melayari internet, pastikan semua e-mel, facebook, twitter, instagram dan seumpamanya di logout untuk mengelak perkara sebegini berlaku kepada kita..

x

No comments:

Post a Comment

Day 9 (9th of November 2017) Fly back to BKI

Assalamualaikum w.b.t... Lepas check in luggage akak pun bergerak ke kastam, imigrasen, naik train dan ke pintu gate 125...jauh bebeno...